Peltonen tyytyväinen lisäpanostuksista yliopistojen toimintaan

Hallituspuolueiden valtiovarainvaliokunnan vastaavat ovat päässeet sopuun ensi vuoden talousarvioon tehtävistä eduskunnan lisäyksistä.

Lisäysten loppusumma on 50.935.000 euroa, sisältäen eduskunnan veteraani-juhlapäätöksen. Sivistys- ja tiedejaoston saama lisäraha on yhteensä 7,5 miljoonaa euroa.

SDP:n kansanedustaja Tuula Peltonen pitää erityisen myönteisenä panostuksia yliopistokoulutukseen.

Yliopistojen toimintaan saadaan merkittäviä lisäyksiä, josta 1.7 miljoonaa euroa lastentarhanopettajien yliopistolliseen koulutukseen. Lisäksi sosiaalityön yliopistokoulutuksen aloituspaikkojen lisäämiseksi myönnetään lisärahaa 1.400.000 euroa.

– Näillä molemmilla aloilla on ollut huutava pula työntekijöistä, ja nyt vihdoin ryhdytään konkreettisiin toimenpiteisiin ongelmien korjaamiseksi, iloitsee Peltonen.

Peltosen mukaan nyt saadaan lisärahaa juuri sinne, missä tarve on suurin ja akuutein. Hän muistuttaa, että päiväkodeissa on pula nimenomaan koulutetuista erityislastentarhanopettajista ja lastentarhanopettajista. Lisäksi kunnilla on jatkuvasti ongelmia saada riittävästi sosiaalityöntekijöitä, joiden tarve kasvaa jatkuvasti.

– Kun otetaan huomioon, että olemme juuri uudistamassa varhaiskasvatuslakia, ja vanhuspalvelulaki tulee voimaan ensi vuonna, ei näiden lisäysten tekemistä olisi voitu enää odottaa, Peltonen huomauttaa.