Peltonen: Suora rahoitus on askel koko ikäluokan kouluttamisen suuntaan

SDP:n kansanedustaja ja eduskuntaryhmän sivistyspoliittinen vastaava Tuula Peltonen iloitsee opetusministeri Krista Kiurun (sd.) päätöksestä uudistaa ammatillisen koulutuksen rahoitusta työmarkkinajärjestöjen ja opiskelijajärjestöjen toivomaan suuntaan. Ammatillisen koulutuksen rahoitus myönnetään nykyistä vahvemmin suoraan koulutuksen järjestäjälle. Näin ammatillisen koulutuksen rahoitusta parannetaan kokonaisuutena siten, että rahoitusta ei liitetä osaksi kunnan peruspalvelujen valtionosuutta vaan siten, että koulutuksen järjestämismuotoja voidaan joustavasti yhdistää esimerkiksi suorittamalla viimeinen vuosi oppisopimuksena.

– Tällä päätöksellä rahoitus menee edelleen koulutuksen järjestäjälle eli sille, jolla on paras asiantuntemus ja arkituntemus siitä, miten rahat on käytettävä. Näin varmistetaan nuorelle ja aikuisellekin paras mahdollinen koulutus, toteaa Peltonen.

Tämän lisäksi opetusministeri Kiuru on päättänyt lisätä ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja sekä lieventää aiemmin ehdotettuja vähennyksiä. Uudenmaan lisäksi aloituspaikkoja lisätään Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Oulun seudulla.

– Opetusministerin päätös lisätä aloituspaikkoja koulutuksen kannalta tärkeillä alueilla, on tärkeä askel kohti koulutustakuun toteutumista ja sitä kautta koko ikäluokan kouluttamisesta.

Peltonen muistuttaa, että suhteessa nuorisoikäluokkiin, ammatillisen koulutuspaikkojen määrä lisääntyy koko maassa. Eniten aloituspaikkoja suhteessa lisätään Uudellamaalla, jossa vuonna 2009 aloituspaikkoja oli vain 63 %:tia tarjolla koko ikäluokalle. Vastaisuudessa vuonna 2016 niitä on tarjolla 78 %:lle ikäluokasta.

– Opetusministerin toimet ovat hyväksi nuorille, hyväksi ammatilliselle koulutukselle ja hyväksi suomalaisille, toteaa Peltonen.