Peltonen: Sukupuolten välinen tasa-arvo paras keino edistää maailman äitien ja lasten asemaa

Tällä viikolla julkaistiin Pelastakaa Lapset ry:n raportti ”Maailman äitien tila 2013”. Raportti kertoi muun muassa, että Suomi on maailman paras maa olla äiti. Erityisesti naisten korkea koulutustaso ja mahdollisuus osallistua tasavertaisesti politiikkaan parantavat sekä äitien että lasten ja sitä kautta koko yhteiskunnan hyvinvointia.

– Suomi on edelläkävijä äitien ja lasten terveydenhuollossa sekä neuvolatoiminnassa. Monella maailman maalla on meiltä paljon opittavaa. Joka puolella maailmaa pitäisi vihdoin tunnustaa, että äitien ja lasten hyvinvointi ulottaa vaikutuksensa koko yhteiskuntaan. Siksi sukupuolten tasa-arvon edistäminen on keskeinen työkalu kehitysmaiden nostamiseksi köyhyydestä sekä lapsikuolleisuuden vähentämiseksi, kansanedustaja Tuula Peltonen painottaa.

Raportin mukaan erot kehittyneiden ja kehittyvien maiden välillä ovat edelleen valtavan suuria. Kongon demokraattisessa tasavallassa tytön tai naisen riski kuolla raskauteen tai synnytykseen liittyviin syihin on yksi 30:stä, kun Suomessa riski on yksi 12 200:sta. Muutoinkin tilanne on huonoin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Näissä maissa vastasyntyneiden vauvojen kuolemat ovat jopa lisääntyneet viimeisten parinkymmenen vuoden aikana.

– ­On selvää, että sukupuolten välinen epätasa-arvo vyöryttää pahoinvointia kehittyvissä maissa edelleen sukupolvelta toiselle. Monissa kulttuureissa tyttöjä ja naisia ei arvosteta, joten he ovat aliravittuja, heidän terveydestään ja koulutuksestaan ei huolehdita ja monet pakotetaan alaikäisenä naimisiin. Aliravittujen ja liian nuorena äideiksi tulleiden äitien lapsilla on huonot selviytymismahdollisuudet.

Kansanedustaja Peltonen näkee, että sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisellä voidaan vielä potentiaalisesti saada aikaan paljon hyvinvointia niin meillä kuin muuallakin maailmassa.