Peltonen: Samasta työstä sama palkka – on jo aika!

Demarinaisten puheenjohtaja, Euroopan demarinaisten varapuheenjohtaja, kansanedustaja Tuula Peltonen vaatii miesten ja naisten välille palkkatasa-arvoa.

Suomen hallitus ja keskeiset työmarkkinajärjestöt hyväksyivät vuonna 2006 samapalkkaisuusohjelman. Ohjelman tavoitteena on poistaa erot naisten ja miesten palkkojen välillä. Tällä hetkellä palkkaerot Suomessa ovat vielä 20 prosenttia. Tavoitteena on päästä 15 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä.

Samapalkkaisuus tarkoittaa, että työnantajan on maksettava samaa palkkaa samasta työstä.

– Suomella on kansainvälisesti hyvä maine sukupuolten välisen tasa- arvoasioissa. Kuitenkin 20 prosentin palkkaero kuulostaa käsittämättömältä. Samoin käy eläkkeille. Miksi emme ole tässä kohti tasa-arvossa onnistuneet? Missä viipyvät hallitusohjelmaan kirjatut samapalkkaisuusohjelman konkreettiset esitykset? Mitä aikoo tehdä tasa-arvoministeri Paavo Arhinmäki? kysyy Peltonen.

Meidän on myös päästävä eroon stereotypioista koulutuksessa ja ammateissa. Suomessa jakaudutaan edelleen hyvin vahvasti naisten ammatteihin ja miesten ammatteihin. Koulutuksessa valinnat tapahtuvat perinteisten sukupuolikäsitysten perusteella. Naiset ohjautuvat hoito- ja kasvatusalalle ja yleensä julkiselle sektorille, jossa myös palkkakehitys on heikkoa. Tämä ruokkii sukupuolten välisiä palkkaeroja edelleen. Miesten on myös helpompi edetä urallaan naisten ottaessa enemmän vastuuta kodin- ja lastenhoidosta. Naisten ura koostuukin lyhyemmistä jaksoista mm. äitiyden takia. Tämäkin omalta osaltaan kasvattaa palkkaeroja.

Sukupuolten välinen tasa-arvo taloudellisesti vaatii nyt vahvoja ja ripeitä toimenpiteitä. Samapalkkaisuusohjelman toimenpiteistä varmasti kiireisimpiä ja tärkeimpiä on vaikuttaa palkansaaja- ja työmarkkinajärjestöihin. Naisille on mahdollistettava hyvä urakehitys ja pääsy johtotehtäviin, jolla myös lisätään palkkatasa-arvoa. Perheessä isän roolia lasten kasvatuksessa on vahvistettava.