Peltonen Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan varapuheenjohtajaksi

Kansanedustaja Tuula Peltonen (sd.) on valittu Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan varapuheenjohtajaksi. Peltonen on ollut PN:n jäsenenä vuodesta 2007 osallistuen mm. kulttuuri- ja koulutusvaliokunnan työskentelyyn. Pohjoismaiden neuvostossa Peltonen on ajanut erityisesti viittomakieltä äidinkielenään käyttävien oikeuksien parantamista.

Pohjoismaiden neuvosto on Pohjoismaiden parlamenttien välinen yhteistyöjärjestö, joka perustettiin vuonna 1952. Suomi liittyi neuvoston jäseneksi vuonna 1955. Yhteistyön tavoitteena on yksittäisten kansalaisten, yritysten, tavaroiden ja pääoman liikkuvuuden helpottaminen Pohjoismaiden välillä. Tavoitteiden edistämiseksi Pohjoismaiden neuvosto voi antaa suosituksia Pohjoismaiden hallituksille tai ministerineuvostolle. Pohjoismaiden neuvoston tärkein päättävä elin on täysistunto, johon kokoonnutaan syksyisin. Vuosittaisen täysistunnon lisäksi järjestetään teemakokouksia, joissa keskitytään jonkin tietyn rajatun aihealueen käsittelyyn.

Pohjoismaiden neuvostoon kuuluvat Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti sekä itsehallintoalueet Ahvenanmaa, Färsaaret ja Grönlanti. Neuvostossa on jäseniä yhteensä 87, Suomen eduskunnasta on18 jäsentä ja Ahvenanmaan maakuntapäiviltä kaksi.