Peltonen: Oppivelvollisuuden pidentäminen vuodella on vasta alkua

Kansanedustaja, SDP:n sivistysvaliokuntaryhmän vastaava Tuula Peltonen pitää opetusministeri Krista Kiurun avausta oppivelvollisuuden ulottamisesta koko toiselle asteelle hyvänä jatkona nyt aloitetulle uudistukselle.

– Nyt hallituksessa sovittu ja eduskuntaan syksyllä käsittelyyn tuleva esitys oppivelvollisuuden pidentämisestä vuodella on vasta erinomainen alku koulutuksen laadun parantamiselle. Meidän on pystyttävä kehittämään koulutustamme niin, että se vastaa yhteiskuntamme ja työelämän muuttuviin haasteisiin.

-Tämän päivän koulutuksen on oltava tasavertaisesti kaikkien saatavilla eikä kenenkään pidä antaa syrjäytyä opintieltä tai työelämästä. Kaikille velvoitetulla toisella asteella olemme jo pitemmällä yhdenvertaisen koulutuksen suuntaan. Tämä olisi ehdottomasti huolehdittava tulevaan hallitusohjelmaan, eli tuen ministeri Kiurun ajatusta lämpimästi, kertoo Peltonen.

Peltonen kummastelee erityisesti Kokoomuksen kansanedustajien mm. sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalon kannanottoja siitä, että toisen asteen velvoittavuus veisi nuorilta pois valinnanvapautta tai sulkisi pois oppisopimuskouluksen.

– Kyllä edustaja Vahasalonkin pitäisi tietää, että oppisopimuskoulutus on myös ammatillista koulutusta ja se luonnollisesti sisältyisi oppivelvollisuuden piiriin, jos oppivelvollisuus ulotettaisiin koko toiselle asteelle. Oppisopimuskoulutukseen on tällä hallituskaudella satsattu erityisesti ja sitä tulee edelleen kehittää yhtenä mahdollisuutena opiskella ammattiin.

Peltosen mielestä Kokoomuksen politiikkana näyttää olevan ampua alas kaikki koulutuspoliittiset avaukset, vaikka niillä olisi koulutuksen kehittämiseksi suuri merkitys.

– SDP näkee sen sijaan hiukan kauemmaksi ja haluaa mahdollistaa jokaiden nuoren yhdenvertaiset mahdollisuudet löytää turvallisesti oma opinpolkunsa ja väylänsä työelämään. Sitä varten olemme valmiit suuriinkin muutoksiin, toteaa Peltonen.