Peltonen: Opintotuki sidottava indeksiin

Kansanedustaja Tuula Peltonen jätti eilen eduskunnassa sosialidemokraattisten kansanedustajien kanssa lakialoitteen, jossa ehdotetaan opintotuen sitomista indeksiin.

Viime jouluna valtiosihteeri Marcus Rantalan vetämä ja opetusministeriön asettama työryhmä ehdotti opintotukeen tiukennuksia. Opintotuesta tulisi kaksiportainen, tuen saamiseen vaadittavien opintosuoritusten määrää nostettaisiin ja asumislisäkuukausi määriteltäisiin tukikuukaudeksi.

Työryhmä kuitenkin ehdotti opintotuen sitomista samalla indeksiin niin, että se nousisi automaattisesti elinkustannusten noustessa. Lisäksi tukeen palautettaisiin huoltajakorotus opiskeleville vanhemmille. Ryhmän tehtävänä oli kehittää opintotukea päätoimiseen opiskeluun kannustavaksi ja pidentää suomalaisten työuria. Myös ministeri Stefan Wallin tuki opintotuen sitomista indeksiin.

– Opintotukiuudistuksen valmistelun yhteydessä opiskelijoiden annettiin siis ymmärtää, että luvassa on sekä parannuksia että tiukennuksia. Hallituksen budjettiriihen tulos viime elokuussa oli kuitenkin, että työryhmän esittämät tiukennukset toteutettiin, mutta opintuen sitomista indeksiin ei, vaikka korotuksella olisi myös positiivisia vaikutuksia valmistumiseen ja työuran alkuun.

– Budjettiriihessä päätettiin muiden etuuksien, kuten lapsilisien ja kotihoidon tuen, sitomisesta indeksiin. Johdonmukaista olisi antaa myös opintorahalle ennustettavuutta ja turvattua ostovoimaa, sanoo Peltonen.