Peltonen: Opetusministerin esitys lisäresursseista oppisopimus-koulutukseen enemmän kuin tervetullut

Kansanedustaja, SDP:n sivistysvaliokuntaryhmän puheenjohtaja Tuula Peltonen pitää hyvänä, että opetusministeri Jukka Gustafsson lisäisi resursseja oppisopimuskoulutukseen. Gustafsson toivoo kehysriihestä 30 miljoonan euron lisäystä oppisopimuskoulutukseen.

– Jotta vuoden alussa voimaan tullut yhteiskuntatakuu toteutuu täysimääräisesti, on resursseja lisättävä sinne, missä tarve on suuri. Oppisopimuskoulutusta ei ole hyödynnetty tähän asti siinä
määrin, kuin olisi voitu. Nyt sille olisi annettava isompi rooli niin nuorten kuin aikuistenkin koulutuksen ja työllistymisen varmistamisessa, Peltonen linjaa.

Peltonen muistuttaa, että erilaisia vaihtoehtoja tutkinnon suorittamiseksi on oltava riittävästi.

– Ammatillisen koulutuksen keskeyttää vuosittain noin 12 000 opiskelijaa. On luotava vaihtoehtoja niille nuorille, joille perinteiset opiskelumuodot eivät välttämättä sovi. Juuri nämä nuoret ovat suurimmassa syrjäytymisvaarassa, eikä meillä ole varaa menettää yhtäkään käsiparia

– Oppisopimuskoulutuksen lisäresurssit juuri tässä tilanteessa olisivat tervetulleita siksikin, että myös työnantajapuoli on viime aikoina herännyt ymmärtämään sen mahdollisuudet. Tämä yhteinen tahtotila olisikin syytä nyt käyttää hyödyksi, Peltonen sanoo.