Peltonen: Napakka korvamerkki ja lisäraha tuovat työrauhaa luokkahuoneisiin

”Viime vuoteen verrattuna kymmenen miljoonan lisäsatsaus peruskoululaisten opiskelumahdollisuuksiin on tervetullut panostus”, kiittelee SDP:n kansanedustaja ja sivistysvaliokuntavastaava Tuula Peltonen opetusministeri Jukka Gustafssonin 60 miljoonan euron valtionavustuksia peruskoulun ryhmäkokojen pienentämiseen vuosina 2013-2014.

”239 opetuksen järjestäjää kykenee tämän panostuksen ansiosta pienentämään ryhmäkokoja ja tarjoamaan oppilailleen läheisempää opetusta. Erityisluokanopettajana tiedän, miten arvokkaita rauhallinen opetusympäristö ja aikuisen läsnäolo ovat oppimistilanteessa. Tämä rahoitus takaa oppimisrauhan monelle koululaiselle”

Jaettavat valtionosuussummat ovat tiukasti korvamerkittyjä nimenomaan ryhmäkokojen pienentämiseen tähtäävään käyttöön. Tämä on Peltosen mukaan hyvä asia erityisesti taloudellisesti vaikeina aikoina, jolloin kunnat jopa lomauttavat opetushenkilöstöään.

”Meillä on kokemuksia siitä, miten korvamerkitsemättömät varat ovat välillä päätyneet aivan muuhun käyttöön, kuin mihin ne alun perin oli tarkoitettu. Tästä syystä tiukka valvonta on paikallaan, jotta resurssit menevät juuri sinne, minne ne on tarkoitettu.”

Gustafssonin jakamat 60 miljoonaa euroa on rajattu käytettäväksi ainoastaan opettajien palkkoihin, resurssiopettajien lisäämiseen, jakotunteihin tai ryhmien pysyvään jakamiseen. Mikäli avustusta saaneet ovat päättäneet kasvattaa ryhmäkokojaan lukuvuonna 2013-2014 edellisvuoteen verrattuna, ne joutuvat palauttamaan saamansa rahoituksen takaisin opetus- ja kulttuuriministeriöön. Palautuksia seuraa myös, jos opettajiin kohdistetaan lomautuksia opetusaikaan.