Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Peltonen kysyy polttoaineveron palautejärjestelmästä

Ajankohtaista 10:12

Kansanedustaja Tuula Peltonen jätti ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen 9. heinäkuuta koskien polttoaineveron palautejärjestelmän luomista. Kansanedustaja Peltonen pitää tärkeänä, että tämä hallitus kiinnittäisi huomiota joukkoliikenteen toimintamahdollisuuksien parantamiseen ja liikenneyrittäjien asemaan. Tällä hetkellä kannattavuusongelmien kanssa taistelee esimerkiksi bussiliikenneala.

– Pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassamme bussiliikenne on korvaamattoman tärkeä liikennemuoto. Bussiliikenteen polttoainekustannukset ovat tällä hetkellä Suomessa noin 270 miljoonaa euroa. Polttoaineveroina kerätään noin 70 miljoonaa euroa ja arvonlisäveroina noin 46 miljoonaa euroa. Vuoden 2012 alussa bussitoimialalle tullut yli 20 miljoonan euron lisätaakka dieselöljyn veroratkaisusta on raskas isku toimialan kannattavuudelle, painottaa Peltonen.

Tilastokeskuksen mukaan bussiliikenteen kokonaiskustannukset ovat nousseet vuodesta 2005 tähän vuoteen mennessä jo noin 27 prosenttia. Samanaikaisesti myös joukkoliikenteen julkinen rahoitus on vähentynyt. Valtion veronkorotusten maksajiksi joutuvat lopulta matkustajat, joihin lippuhintojen korotukset sekä vuorotarjonnan väheneminen väistämättä vaikuttavat. Toisaalta maksajiksi joutuvat myös kunnat, jotka monin tavoin rahoittavat joukkoliikennettä järjestämällä koulukuljetuksia sekä alentamalla asiakkaan maksettavaksi jääviä kustannuksia kaupunki-, seutu- ja työmatkajärjestelmillä.

Kansanedustaja Peltonen jätti ministerin vastattavaksi seuraavat kysymykset:

Miten hallitus aikoo ottaa huomioon joukkoliikenneyrittäjien aseman ja turvata yritysten toimintaedellytykset? Onko hallituksella tarkoitus laatia kokonaisselvitys joukkoliikenteen verotuksen vaikutuksista valtion ja kuntien talouteen? Onko hallituksella aikomus selvittää mahdollisuuksia luoda järjestelmä, jossa bussiliikenteen maksaman polttoaineveron vaikutuksia lievennettäisiin esimerkiksi niin sanotulla verotilimenettelyllä, tai muulla vastaavalla tavalla, jossa polttoainevero voitaisiin palauttaa bussiliikenteelle?

Lisätietoja:
Tuula Peltonen, 050 512 2156, tuula.peltonen(at)eduskunta.fi