Peltonen: Kehysratkaisu sosiaalisesti oikeudenmukainen

-Kehysriihen verotusratkaisut ovat sosiaalisesti oikeudenmukaisia, painotti kansanedustaja Tuula Peltonen puhuessaan Joensuun Demarinaisten piirikokouksessa 14.4. Hän totesi, että haastavasta taloustilanteesta huolimatta SDP onnistui hyvin kokoamaan keinoja, joilla valtion velkaantuminen voidaan pysäyttää, mutta joilla kannetaan myös heikompiosaisia.

-Suuri tahdonilmaus on veropolitiikan suunta. Me sosialidemokraatit haluamme, että he, joilla on taloudellista vaurautta, kantavat oman kortensa kekoon hyvinvointiyhteiskuntamme ylläpidossa. Peltonen muistutti, että SDP ei suostunut myöskään eläkeiän keinotekoiseen korottamiseen, vaan sen sijaan saatiin työelämälle kaivattuja sopimisen elementtejä sekä työhyvinvointia huomioivia toimenpiteitä, nuorisotyöttömyyden hoitoon jopa lisärahoitusta.

Lisäksi Peltonen nosti esiin kunniakkaasti loppuun viedyn perusopetuksen tuntijakouudistustyön ja korosti, että nyt tuntijaossa on toteutumassa koulutuksellinen tasa-arvo.

-Uudistusesitys vahvistaa ennen kaikkea yhteisten opintojen osuutta, mutta tuo myös uusia ratkaisuja valinnaisaineiden ja aihekokonaisuuksien opettamiseen. A2- ja B2–kielen osalta on löydetty rahoitusmalli, jolla muun muassa Itä-Suomen kunnat voivat toteuttaa kauan haluamansa venäjän kielen opetuksen.  Tärkeitä uudistuksia ovat myös valtionosuusjärjestelmän muuttaminen niin, että kunnat saavat valtionrahoitusta koulutuksen toimintaympäristön haasteellisuuden mukaan.

Lopuksi Peltonen vetosi, että naiset osallistuisivat ehdokkaaksi syksyn vaaleissa tai vaikuttaisivat hyvien ehdokkaiden saamiseen. -Sosialidemokraattisen naisliikkeen satakymmenvuotinen historia kertoo, että naisliike on ollut merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja tasa-arvon ja hyvinvoinnin lujittamisessa.

Lisätietoja: Tuula Peltonen  050 512 2156