Peltonen: Johtaako Virkkunen opetusministeriötä?

Opetusministeriön korkeakoulutuksen nopeuttamista pohtiva työryhmä väläyttää, että kaikille opiskelijoille tulisi laittaa tuhannen euron lukuvuosimaksu.Työryhmä perustelee tätä sillä, että näin opiskelijat valmistuisivat nopeammin.

Maksamalla tuhannen euron suuruisen opintomaksun joka lukuvuosi, opiskelija sitoutuisi paremmin ryhmän mukaan opintoihinsa. Vastineeksi työryhmä ehdottaa valtion takaaman opintolainan ylärajan nostoa lukukausimaksun verran.

– Tämä maksa rahalla, valmistu nopeammin –logiikka on minusta täysin käsittämätön. Opiskelijat pistetään rahoittamaan tuhannen euron lukuvuosimaksut lainarahalla. Lainaa lisäämällä ei nopeuteta opintoja, toteaa sivistysvaliokunnan jäsen Tuula Peltonen.

Maksut tuottaisivat nykyisillä opiskelijamäärillä työryhmän mukaan noin 250 miljoonaa euroa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoitukseen. Tällä ehdotetaan palkattavaksi lisää opettajia.

– Ehdotuksesta tulee sellainen olo, että tässä laitetaan epäonnistuneen yliopistolain maksajiksi opiskelijat sekä henkilökunta. Samanaikaisesti yliopistotyönantaja pyrkii heikentämään henkilökunnan palvelussuhteen ehtoja, muistuttaa Peltonen.

Kaikki puolueet, opetusministeri mukaan lukien, ovat julkisesti irtisanoutuneet opintojen maksullisuudesta. SDP on ihmeissään, että miksi kuitenkin opetusministeriön työryhmät toistuvasti esittävät ehdotuksia maksullisuuden puolesta? Viimeksi lukukausimaksut nousivat esiin, kun koulutuksen vientiä pohtinut työryhmä ehdotti, että kysymys korkeakoulujen maksullisuudesta pitäisi ottaa seuraavan hallitusohjelman valmisteluun.

– Koulutuksen, myös korkeakoulutuksen, tulee olla kaikille mahdollista. Hallituksen on nyt selkeästi irtisanouduttava opetusministeriön maksullisuuskeskusteluista, vaatii Peltonen lopuksi.

Lue myös: Kantola: Maksullisuus pidentää opintoaikoja