Peltonen: Esiopetuksen velvoittavuus on lasten perusoikeus!

SDP:n kansanedustaja Tuula Peltonen pitää hallituksen päätöstä tehdä esiopetus velvoittavaksi kaikille lapsille erittäin merkittävänä. Esiopetus takaa hyvän perustan lapselle aloittaa koulu ja auttaa ennaltaehkäisemään mahdollisia kasvatuksellisia vaikeuksia. Esiopetuksella on omat työkalunsa pienten lasten kasvatus- ja opetustyössä

– Esiopetus on kaikkien lasten perusoikeus ja välttämättömyys, jonka avulla lasta autetaan kasvamaan. Vain tätä kasvua tukeva lainsäädäntö on tähän mennessä puuttunut, korostaa kansanedustaja Peltonen.

Esiopetuksen osallistumisaste on ollut jo tähän mennessä korkea, mutta 2–3 prosenttia ikäluokasta on jättänyt osallistumatta esiopetukseen. Yksittäistä syytä tähän ei ole löytynyt. Kuitenkin vasta säännöllinen osallistuminen esiopetukseen turvaa perustaa oppimiselle ja hyvälle kasvulle. Peltosen mukaan esiopetuksen velvoittavuus ei juurikaan lisää kuntien taloudellisia kustannuksia.

– Esiopetuksen velvoittavuus edistää kunnan mahdollisuuksia pitkäjänteiseen suunnitteluun ja ennakointiin. Tällä varmistetaan lapsen hyvä ja turvallinen kasvu joka Suomen kunnassa, Peltonen toteaa.

– Lapsuudella on aivan erityinen paikkansa elämässä. On hienoa, että tätä arvostetaan pian myös lainsäädännössä entistä paremmin.