Peltonen: Aikalisä makeisveroon tuli oikeaan aikaan

Kansanedustaja Tuula Peltonen (sd.) kiittää hallituksen ratkaisua jättää täytäntöönpanematta aiemmin budjettiriihessä päätetty makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteveron korotus.

Peltonen huomauttaa, että elintarvikeala on merkittävä työllistäjä Suomessa, ja tämän kaltaiset päätökset vaikuttavat herkästi negatiivisesti esimerkiksi alalla toimiviin pienyrittäjävaltaisiin leipomoyrityksiin.

– Verotus tuo valtion kassaan tuloja, mutta kun huomioidaan veromuutosten mukanaan tuomat työllisyysvaikutukset, on oltava tarkkana, ettei mennä kokonaisvaikutuksissa miinuksen puolelle, Peltonen sanoo.

Lisäksi makeisveroa, joka on ollut voimassa kohta neljä vuotta, on jo korotettu vuosina 2012 ja 2014.

Sokeriveron käyttöönoton edellytyksiä tarkastellaan uudestaan, kun sokeripitoisuuden ilmoittamisvelvollisuus tulee voimaan 2017.  Korotuksesta luopumiseen oli vaikuttanut myös hallituksen huoli alan työllisyydestä sekä parhaillaan EU-komission käsittelyssä olevat kantelut, jossa puututaan siihen, että vero kohtelee samankaltaisia tuotteita eri tavoin.

– Ongelmallista nykyisissä ja aiemmissa makeis- tai sokeriveromalleissa on ollut nimenomaan se, että koska sokeria on hyvin monenlaisissa tuotteissa, asettivat päätökset monet sokeria sisältävät tuotteet eriarvoiseen asemaan. Mikäli tuotteiden sokeripitoisuutta verotetaan, olisi hyvä, että verotus kohtelisi kaikkia sokeripitoisia tuotteita tasa-arvoisesti, Peltonen toteaa.