Parlamentti äänestää Barroson jatkosta

Syyskuun täysistunnossaan( 14.-17.9.) Euroopan parlamentti äänestää José Manuel Barroson jatkosta komission puheenjohtajana. Sitä ennen Barroso kiertää parlamenttiryhmissä keskustelemassa tulevasta kaudesta. Euroopan uunituore parlamentti kieltäytyi äänestämässä heinäkuun ensimmäisessä täysistunnossaan Barroson viiden vuoden jatkokaudesta komission puheenjohtajana vastoin jäsenmaiden hallitusten esitystä.

Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaaren mukaan Barrosolta odotetaan nyt selvää ohjelmaa esim. talous- ja finanssikriisistä selviämiseksi. ”Kyse on siitä, ettei vaaleilla valittu parlamentti voi olla pelkkä leimasin EU:n päätöksenteossa.”

”Neuvoston puheenjohtaja kärsi tappion; he halusivat runnoa tämän läpi ja me estimme sen. Kuulemme ja näemme syyskuussa, mitä Barrosolla on sanottavaa ja keskustelemme hänen kanssaan, sosialistien ja demokraattien ryhmän puheenjohtaja Martin Schulz puolestaan kritisoi.

Nykyisen komission toimikausi jatkuu lokakuun loppuun saakka. Kesän vaalit toivat muutoksia myös Euroopan komission kasvoihin vielä viimeisiksi kuukausiksi. Kolmen komissaarinsalkun haltijat vaihtuivat, kun kehitysyhteistyöstä ja aluepolitiikasta vastaavat komissaarit tulivat valituiksi EP:n jäseniksi ja budjettikomissaari maansa presidentiksi. Mepit tenttaavat tällä viikolla komission jäseniksi nimettyjä Belgian, Liettuan ja Puolan ehdokkaita. Parlamentti äänestänee nimityksistä syyskuun täysistunnossaan.