”Pallaksen hotellihankkeen hyväksyminen vaarantaa alueen luontoarvot”

Eduskunnan ympäristövaliokunta sai tänään päätökseen Pallas-Yllästunturin kansallispuistolain muutoksen käsittelyn, jossa esitettiin hotellin laajentamisen hyväksymistä. Valiokunnan enemmistö päätyi tukemaan hallitusta tiukan äänestyksen 9-7 jälkeen.

– Olen pettynyt siihen, että valiokunta ei voinut yksimielisesti olla hylkäämässä tätä ympäristön kannalta hankalaa lakiesitystä, toteaa valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Susanna Huovinen (sd).

Huovisen mielestä hallituksen esitys oli puutteellisesti valmisteltu eikä se sisältänyt lainkaan eri vaihtoehtojen pohdintaa.
– Olisin toivonut, että lakiesityksen teon yhteydessä olisi tarkemmin selvitetty majoituskapasiteetin rakentamista puiston ulkopuolelle. Nyt rakentamisella vaarannetaan alueen poikkeukselliset ja herkät luontoarvot, Huovinen sanoo.

Huovisen mukaan valiokunnassa on käynyt aivan selväksi, että jo hallituksen esitys kansallispuistoon rakentamisesta on nostanut esiin rakentamishaluja muissa puistoissa ja muilla suojelualueilla.
– Voidaankin sanoa, että asia on hyvin periaatteellinen ja tällä on selkeä ennakkotapauksen luonne, Huovinen kertoo.

Susanna Huovinen toivoo, että kansanedustajat punnitsevat asiaa tarkoin ja huolellisesti ennen kuin asiasta lopullisesti päätetään koko eduskunnan äänestyksessä.
– Olemme kirjanneet eri puolueiden edustajien vastalauseeseen keskeisimmät perustelut esityksen hylkäämiselle ja luotan, että moni edustaja voi tähän kritiikkiin yhtyä, Huovinen linjaa.