Palkkaturva on maksettava kohtuullisessa ajassa

SDP:n kansanedustajat Sirpa Paatero ja Jukka Kärnä ovat huolestuneita palkkaturvan käsittelyaikojen pidentymisestä. Palkkaturva on Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksissa (ELY) päätettävä työntekijän oikeus työnantajan ajauduttua konkurssiin ja palkanmaksukyvyttömäksi. ELY takaa alueensa työntekijöille palkan, mikäli kriisitilanteessa työnantaja ei sitä kykene maksamaan.

”Kentältä on tullut viestiä, että erityisesti Pirkanmaalla ja Uudellamaalla palkkaturvan käsittelyajat ovat venyneet neljästä viiteen kuukauteen. Voi vain kuvitella, miten epämiellyttävää on odottaa palkkaa tehdystä työstä lähes puoli vuotta?”

”Palkkaturvahakemusten määrän kasvu ei oikeuta käsittelyaikojen venymiseen. ELY- keskuksissa täytyy sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen ja palkata tarvittaessa lisää käsiä hakemussumaa selvittämään. Uskomme, että paljon käsittelyaikojen lyhentämiseksi voidaan tehdä.”

”Mielestämme hallituksen pitäisi ryhtyä konkreettisiin toimenpiteisiin käsittelyaikojen lyhentämiseksi.”

Lisätietoja:

Sirpa Paatero