Palkkatukimäärärahojen leikkaus pakottaa järjestöjä lopettaamaan toimintansa

Sirpa Paatero

Kansanedustaja Sirpa Paatero (sd.) on huolissaan palkkatukimäärärahojen leikkauksen vaikutuksesta pitkäaikaistyöttömiin sekä heitä palkkatuella palkkaaviin järjestöihin.

Hallituksen vuoden 2017 talousarviossa palkkatukimäärärahoja on varattu koko Suomessa 3000 henkilötyövuotta vastaavalta osalta. Määrärahoihin on kohdistettu merkittävä leikkaus, sillä vuonna 2015 järjestöissä palkkatuella aloitti 5 250 henkilöä.

Paikalliset kansalaisjärjestöt ovat olleet yhteydessä Paateroon ja kertoneet leikkauksen aiheuttamasta suuresta huolesta. Paateron tietoon on tullut, että useat tärkeät kansalaisjärjestöt joutuvat ajamaan toimintaansa alas leikkauksen johdosta.

– Järjestöjen palkkatukipaikkoihin ohjautuu henkilöitä, joiden työllistymismahdollisuudet avoimille työmarkkinoille ovat heikot. Lisäksi suuri osa palkkatukipaikkoihin ohjautuvista henkilöistä on pitkäaikaistyöttömiä. Palkkatuen loppuminen vähentää sekä pitkäaikaistyöttömien työllistymismahdollisuuksia, että kansalaisjärjestöjen tarjoamaa tukea ja palveluja, Paatero painottaa.

Paatero on tänään jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen hallitukselle.

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli vuoden 2016 syyskuussa 204 000. Suomalaisen työttömyyden vaikein alalaji, pitkäaikaistyöttömyys, on kolminkertaistunut seitsemässä vuodessa. Syyskuun lopussa yli vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä olleita pitkäaikaistyöttömiä oli 125 400, mikä on 12 400 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.