Päivi Lipponen vaatii korotusta pääomaverolle

Nykyisin pääomatuloista maksetaan vain 28 prosenttia veroa, mikä on aivan liian vähän verrattuna suhteessa palkkatulon verotukseen, Päivi Lipponen toteaa.

Esimerkiksi helsinkiläinen perushoitaja maksaa Lipposen mukaan 2463 euron palkasta 24,9 prosenttia veroa. Varkautelainen metallimies maksaa 2700 euron palkasta veroa 29,63 prosenttia.
– Osmo Osinkomiljonääri maksaa pääomatuloistaan vain 28 prosenttia veroa. Hän ei maksa niistä lainkaan kunnallisveroa, ei eläke- tms. maksuja.

Lipposen mukaan pääomaverotus on tehtävä progressiiviseksi. Mitä isommat tulot, sitä korkeampi on veroprosentti.
– Suomen on otettava mallia Tankasta, jossa progressiivisuus on käytössä. Siellä alle 4000 eurosta maksetaan 27 prosenttia ja yli menevästä osasta 42 prosenttia veroa.

Väite, että pääomat karkaisivat Suomesta, mikäli pääomaveroa nostettaisiin, ei pidä Lipposen mukaan paikkaansa.
– Yritykset eivät maksa pääomatuloveroa vaan yhteisöveroa. Pääomatuloveroa maksavien ihmisten tulisi muuttaa maasta välttyäkseen suomalaiselta pääomatuloverolta.

– Väite, että veron korotus haittaisi kilpailukykyä, ei pidä paikkansa. Ruotsissa vastaava prosentti on jo nyt 30 prosenttia.

– Kun valtiontaloutta tasapainotetaan, tarvitaan kaikkien osallistumista, myös varakkaiden. Korottaminen poistaisi kikkailun, jolla palkkatuloja on siirretty pääomatuloiksi.