Päivi Lipponen: Kohtuuhintainen asuminen on osa elämän perustaa

Kohtuuhintaisen vuokra-asunnon löytäminen on liian suuren työn ja tuskan takana – erityisesti pääkaupunkiseudulla. Kansanedustaja Päivi Lipponen (sd.) huomauttaa tilanteen olevan ongelmallinen, koska pääkaupunkiseudulla on kuitenkin työpaikkoja.

– Helsinki tarvitsee eri alan osaajia, kuten lähihoitajia, lastentarhanopettajia, poliiseja ja julkisen liikenteen kuljettajia, jotta tärkeät peruspalvelut toimivat. Työntekijöiden on voitava asua samassa kaupungissa, jossa on työpaikka. Maamme hallitukselta tarvitaan toimia etenkin Helsingin seudun asuntotilanteen ratkaisemiseksi.

– On myös nähtävä, että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai edes halua hankkia omistusasuntoa. Muuttuvien työ- ja elämäntilanteiden vuoksi osa haluaa asua joustavasti vuokralla. Tämänkin vuoksi tulee olla kohtuuhintaista vuokra-asuntotarjontaa.