Päivi Lipponen: Ei automaattipääministeriä

Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen esitti lauantaina, että seuraavan hallituksen pääministeri on vaaleissa voittaneen puolueen puheenjohtaja. Hän perusteli esitystään maan perinteellä.

– Katainen on väärässä kahdella tavalla. Kun hallituksen koostumuksesta ja pääministeristä päätetään, ohjelmakysymysten pitää olla ensisijainen ratkaisija, painottaa kansanedustaja Päivi Lipponen.

Kataisen logiikan mukaan, jos vaaleissa suurimman äänisaaliin keräisi puolue, joka haluaa erota Euroopan Unionista, Suomen pääministeriksi nousisi Suomen eroa EU:sta valmisteleva henkilö. Entä, jos vaaleissa suurimman äänisaaliin saisi äärioikeistolainen ja rasistinen puolue?

– Perinteen mukaan vaaleissa suurimman puolueen puheenjohtaja käynnistää hallitustunnustelut, joissa selvitetään kaikkien puolueiden tavoitteet ja seuraavan hallituksen ohjelma, Päivi Lipponen toteaa.

– Katainen petaa puheellansa pääministerin paikkaa itselleen. Sosialidemokraattien osallistumisen hallitukseen ratkaisee ohjelma: miten pysäytetään elinkustannusten kiihtyvä nousu ja miten taltutetaan yhteiskunnan perustaa jäytävä nuorisotyöttömyys, Lipponen päättää.