Päihdeäitien kuntoutus vaarassa

Päihdeäitien kuntoutukseen tarvittava rahoitus on edelleen epävarmalla pohjalla. Hallitus esittää kuntien yleiseen valtionosuuteen runsaat 20 miljoonaa euroa lisää, josta 3 miljoonaa euroa ehdotetaan käytettäväksi päihdeäitien kuntoutukseen.

Koska rahoitusta ei ole korvamerkitty, riski rahojen ohjautumisesta kuntien muihin tarpeisiin on suuri. Päihdeäitien kuntoutusta tähän saakka menestyksellä järjestänyt Ensi- ja turvakotien liitto joutuu tässä epävarmuudessa sopeuttamaan toimintaansa ja aloittamaan yt-neuvottelut.

Pahimmillaan sopeuttaminen tarkoittaa sitä, että vuoden vaihteen jälkeen päihdeäitien kuntoutuspaikkoja on selvästi nykyistä vähemmän koska työntekijät joutuvat hakeutumaan muihin töihin. Hoitopaikkojen lisääminen nopeassa tahdissa myöhemmin on äärimmäisen vaikeaa vaikka rahaa silloin saataisiinkin.

Päihdeäitien kuntoutuksesta on saatu hyvät tulokset ja tarve tälle kuntoutusmuodolle kasvaa edelleen.

Kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd, kuvassa) ja Aila Paloniemi (kesk) toteavat yhteisessä tiedotteessaan pitävänsä välttämättömänä, että rahoitus päihdeäitien kuntoutukselle varmistetaan valtion ja kuntien sitovalla sopimuksella.