Paatero: Yksityiset peliyhtiöt uhka yhteiselle hyvälle

Sdp:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja,  Veikkauksen hallintoneuvoston jäsen Sirpa Paatero pitää yksityisten pelifirmojen yritystä tulla Suomen rahapelimarkkinoille huonona asiana edunsaajien kannalta. Paatero kirjoittaa asiasta blogissaan.

Paateron mukaan lobbaus markkinoiden avaamisesta on kiihtynyt, ja keskustelussa tuppaa faktat unohtumaan yksityisen voitontavoittelun tieltä.

– Jos nykyinen järjestelmä joskus häviää, ovat kärsijöinä ihan tavalliset suomalaiset edunsaajien rahoituksen kadotessa. Kolmen peliyhtiön yhteenlaskettu tuloutus edunsaajille on 1.1 miljardia euroa vuodessa. Edunsaajina on mm. liikunta- ja nuorisojärjestöjä sekä sosiaali- ja terveysalan järjestöjä, muistuttaa Paatero.

– Jaetut euromäärät ovat merkittävät valtiontalouden nykyisessä tiukassa tilanteessa.  Esimerkiksi liikunnan saamat tuet tulevat lähes kaikki Veikkauksen voitoista, valtion suoran budjettiosuuden ollessa kuluvalle vuodelle vain 100 000€, yli 150 miljoonan tuesta.

Paatero huomauttaa, että verot sekä tuloutukset yhteenlaskettuna tulee valtiolle yhteensä yli 67 % nykyisten peliyhtiöden voitoista. Hän epäilee, olisiko kovinkaan moni yksityisistä peliyhtiöistä olisi valmis maksamaan voitoistaan samaa osuutta valtiolle vuosittain.

– Suomalainen järjestelmä on vastuulliselle ja terveellä pohjalla siksikin, että markkinointia hillitään, pelejä säädellään ja peliyhtiöt rahoittavat liiallista pelaamista ennaltaehkäiseviä toimia. Pelihaitat ovatkin Suomessa lievässä laskussa.