Paatero: VR:n matkustajaliikenteen avaaminen kilpailulle sisältää monta riskiä

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero hämmästelee nykyisen hallituksen vimmaa antaa palveluja markkinoiden hoidettavaksi. Esimerkiksi matkustajaliikenteen avaamisessa kilpailulle Suomen rataliikenteessä on monia riskejä, joiden arvioita ei ole kerrottu. Paatero puhui aiheesta tänään Raideammattilaiset JHL ry:n valtuustossa Kotkassa.

– Ensinnäkin on kysyttävä, miten aito kilpailu toteutetaan? Jos vain alueet tai yhteysvälit kilpailutetaan, siirrytään vain valtion monopolista eri yksityisten yhtiöiden monopoliin. Rataväleillä ei käytännössä voi toimia yhtä aikaa monta eri yhtiötä samoin kuin esimerkiksi maanteillä linja-autoliikenteessä.

Paatero muistuttaa, että monissa osin Suomea matkustajaliikenne on kannattamatonta, mutta sitä halutaa ylläpitää aluepoliittista ja ekologisista syistä. Mikäli liikenne avataan kilpailulle, loppuisi liikenne näiltä alueilta, valtio joutuisi maksamaan sen toteuttamisesta yksityisille yhtiöille tai valtion yhtiön hoidettavaksi jäisi vain kannattamattomat yhteysvälit.

– Lisäksi mietityttää, olisiko edessä VR:n kaluston sosialisointi, sillä Suomen rautateille ei ole sellaisenaan saatavilla sopivaa kalustoa. Jotenkinhan tämä luonnollinen lukko avoimien markkinoiden tieltä on purettava.

Paatero muistuttaa, että VR:n osingot ovat valtion kassaan puhdasta tuloa. Vuosittain VR tulouttaa osinkoja valtiolle vajaat 100 miljoonaa ja tulevaisuudessa olisi sama raha löydyttävä budjettiin jostakin muualta mikäli matkustajaliikenteestä ei tuloja VR:lle enää tule.