Paatero: Verotuksella lisää aktiivista yrittäjyyttä ja tasa-arvoa

Tiedote 19.11.2013

Sdp:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Patero pitää tänään eduskunnassa läheteleskustelussa olevia veromuutoksia oikeansuuntaisina. Paatero kirjoittaa näkemyksistään blogissa.

– Ydinasiana on se,  että verotuksella saadaan yrityksiä toimimaan aktiivisemmin ja pääomien makuuttamisesta verotetaan jatkossa tiukemmin. Runsaan yhteisöveron alennuksen odotan tuovan lisää investointeja ja työpaikkoja.

Paatero pitää erinomaisena tavoitteena myös sitä, että palkkatulon muuntaminen pääomatuloksi alemman verotuksen toivossa tehdään nyt kannattamattomamammaksi. Lisäksi verotuksen aukkoja paikataan.

– Linja alemmasta yhtenäisestä verokannasta edellyttää vähennysten poistamista tai rajaamista, joista nyt tehtiin ensimmäiset esitykset. Kokonaan esitetään poistettavaksi edustusmenojen verovähennys, joka nyt on 50 % ja samalla muutetaan korkomenojen vähennysmahdollisuus 30 %:sta  25 %:iin.

– Verotuksen tasa-arvoa edistetään perusvähennyksen nostolla, joka on jo toinen tämän hallituksen aikana, sekä työtulovähennyksen nostolla. Verotuksella on mahdollisuus edistää tasa-arvoa niin, että veroja maksetaan aiempaa enemmän veronmaksukyvyn mukaan ja huolehditaan näin samalla kansalaisten ostovoimasta.