Paatero: Valtionyhtiöt koko kansan omaisuutta

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja, edellinen omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero pitää hyvin perusteltuna SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen tänään tekemää avausta eduskunnan roolin vahvistamiseksi valtion omistajapoliittisen linjan määrittelyssä.

Rinne ehdotti Ylen Ykkösaamussa, että eduskunnassa valmisteltaisiin parlamentaarisesti valtion omistajapolitiikan periaatelinjaus, jossa vahvistettaisiin valtion omistajapolitiikan suuret linjat ja pitkän aikavälin tavoitteet.

– Tuen tätä esitystä ja pidän sitä hyvin perusteltuna, toteaa Paatero.

– Toimiessani viime vaalikauden loppupuolella omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä minulle kävi selväksi, että valtionyhtiöiden omistajaohjaus hyötyisi pitkäjänteisestä, vakaasta ja ennustettavasta omistajapoliittisesta peruslinjasta joka yltää yli vaalikausien.

– Olisi luontevaa, että eduskunta ylintä demokraattista valtaa käyttävänä elimenä määrittelisi valtion yhtiöomaisuuden hoidon suuret linjat. Näin omistajapolitiikka pysyisi vakaana myös hallituksen tai omistajaohjauksesta vastaavan ministerin vaihtuessa. Paatero muistuttaa valtion omistajuuden suuresta merkityksestä Suomen elinkeinoelämän kehittämiselle ja mm. valtion huoltovarmuudelle.

– Suomalainen elinkeinoelämä kärsii pääomien puutteesta. Valtion yhtiöomistukset osaltaan paikkaavat tätä ongelmaa ja ovat merkittävää yhteistä kansallisomaisuutta, jonka arvo maallemme on valtava. Tätä omaisuutta on hoidettava vakaasti ja tuottavasti yli vaalikausien ja on minimoitava riski, että se voisi joutua jonkin yksittäisen hallituksen lyhytjänteisen politiikanteon välineeksi.