Paatero: Vaalipiirien yhdistäminen on suuri pettymys

Etelä-Savon yhdistäminen Kymenlaaksoon äänestysalueena on vastoin Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnan, sen kuntien ja Kymen sosialidemokraattien tahtoa. Pettymys tämä on myös kymenlaaksolaisille, jotka ovat jo tottuneet ajatukseen, että alueen kehitys kulkisi pääkaupunkiseudulle päin.

– Tänään saimme uutisista lukea, että Kymenlaakson ja Etelä-Savon vaalipiirit tullaan yhdistämään yhdeksi suureksi äänestysalueeksi. Tämän päättivät hallituspuolueiden puheenjohtajat keskenään ilman, että alueen edustajien ääntä kuultiin. Tämä on minulle suuri pettymys, koska Etelä-Savon yhdistäminen Kymenlaaksoon äänestysalueena on vastoin Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnan, sen kuntien ja Kymen sosialidemokraattien tahtoa.

– Pettymys tämä on myös kymenlaaksolaisille, jotka ovat jo tottuneet ajatukseen, että alueen kehitys kulkisi pääkaupunkiseudulle päin. Tuhannet kymenlaaksolaiset käyvät töissä tai opiskelevat Helsingissä, sen sijaan luonnolliset yhteydet Etelä-Savon keskuksiin, kuten Mikkeliin, Pieksämäelle ja Savonlinnaan puuttuvat täysin. Tämä esitys on käsittämätön, arjelle vieras.

Paatero jatkaa heittämällä ilmaan muutaman kysymyksen keskustelun jatkoa varten.

– Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi vaalipiiriuudistuksella oli kiire juuri hallituksen tulo- ja menoriihen alla. Lisäksi haluaisin minulle itselleni ja Suomen kansalle kerrottavan, kenen tai minkä puolueen etuja tällä palvellaan.

Lisätietoja:

Sirpa Paatero