Paatero: Suomen saavutettava sähköomavaraisuus

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa Suomelle parempaa energiaomavaraisuutta Lappeenrannan ilmansuojeluseminaarissa.

– Energiatehokkuutta voidaan lisätä kaikilla sektoreilla. Kyseessä on yksi suomalaisen clean techin vahvuus, myös vientituotteiksi.

Vaikka sähköä vähemmän käyttäviä laitteita suunnitellaan jatkuvasti, arvioidaan sähkön tarpeen yhä lisääntyvän, niin Suomessa kuin koko Euroopassa, mm. kotitalouksien sähköistymisen, sähköautojen ja ilmalämpöpumppujen lisääntyessä.

– Suomi on hyvin riippuvainen tuontienergiasta: kaasusta, kivihiilestä ja öljystä. Myös käytetystä sähköstä tuodaan jopa 20 %. Omavaraisuutta on lisättävä kokonaisenergiassa, mutta erityisesti sähkön osalta.

Sähköverkot ovat jo varsin yhtenäiset Pohjoismaiden välillä ja uusilla kaapeloinneilla ollaan yhdistämässä koko euroopaa yhdeksi markkina-alueeksi. Kuitenkin häiriötilanteiden ja huippukulutusten varalta on hyvä olla riittävä sähkön omavaraisuusaste, jotta kotitaloudet, teollisuus ja palvelut saadaan pidettyä toiminnassa.

– Suomi on kylmänä pohjoisena ja hyvin vahvana teollisuuden vientiin tukeutuvana maana erilaisessa tilanteessa kuin monet muut Euroopan maat. Näistä syistä johtuen ovat sähkön toimitusvarmuus ja luotettava saanti sekä kohtuullinen hinta ensiarvoisen tärkeitä.

Paateron mukaan sähkön tuottaminen on myös tulevaisuudessa perustuttava monipuoliseen tuotantoon ja pitkällä tähtäimellä on hyvä päästä pois tuetusta, markkinaehtoiseen tuotantoon.