Paatero: Ryhtiä valtioyhtiöiden omistajaohjaukseen

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paateron mielestä aika olisi kypsä yleiselle keskustelulle valtioyhtiöiden omistajaohjauksen pelisäännöistä.

– Nyt ovat poliitikot vasemmalta oikealle käyneet vuorollaan pitämässä suuria puheita Finnairin tilanteesta. Loputon paheksunta ei tee muutosta, vaan muutos vaatii myös valtioyhtiöiden pelisääntöjen uudelleenarvioimista.

Paatero näkisi mielellään julkisen keskustelun käsittelevän nykyistä enemmän sisäpiiritoiminnan mahdollistavia rakenteita henkilöiden sijaan.

– Ristikkäisten osallistumisten ja jääviyskysymysten välttämiseksi on valtion omistajana tehtävä selkeä ryhtiliike toiminnassaan. Ensimmäinen toimenpide olisi lisätä henkilöiden vaihtelua yhtiöiden hallituksissa. Toiseksi pitäisi uudistaa palkitsemissäännökset ja erityisesti ohjeet palkitsemisen läpinäkyvyydestä. Kaikki toimet ovat kuitenkin turhia, jos yhtiöt eivät sitoudu uudistuksiin ja jos valvonta on riittämätöntä. Pahoittelun jälkikäteen ei pitäisi olla riittävä seuraus yksityistä hyötyä tavoittelevasta sisäpiiritoiminnasta.

Lisätietoja: Sirpa Paatero, puh. +358505121602