Paatero: Raamiratkaisu tukee Suomen työllisyyttä ja kilpailukykyä

Teknologiateollisuus ry:n pääekonomisti Jukka Palokangas arvosteli 19.8. kovin sanoin suomalaista talouspolitiikkaa. Hänen mielestä Suomen nousseet työhintakustannukset johtuvat työmarkkinakeskusjärjestöjen sopimasta raamiratkaisusta. SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan ja talousvaltiokunnan jäsenen Sirpa Paateron mielestä Palokankaan selitys ei ole uskottava.

”Raamiratkaisu tuli voimaan tämän vuoden alussa. Euroopan komission tilastot päättyvät vuoteen 2011. Vaikuttaa siltä, että Palokangas kommentoi eri lähdettä, kuin missä uutisessa puhuttiin.”

Paatero lukee Komission tuoretta tilastoa Palokankaasta eroavalla tavalla.

”Tässä on nähtävissä selkeä piikki vuoden 2007 jälkeen, jolloin keskitetystä palkkaratkaisusta luovuttiin EK:n painostuksesta. Mielestäni tiettyjen alojen vauhdittamat kohonneet kustannukset ovat se hinta, joka nyt joudutaan maksamaan sopimisen kulttuurin hylkäämisestä ja lyhytnäköisestä talouspolitiikasta. On selvää, että nyt yhdessä sovittu palkkaraami korjaa pitkälle väliaikaisen talouspolitiikan virheet ja Suomen talouden kilpailukyky tulee paranemaan sopimuskaudella 2012-2013.”

”On hyvä muistaa, että kilpailukykyä voidaan mitata monilla eri mittareilla, joista työvoiman hintakustannusindeksi on yksi ja se kertoo vain oman osansa koko kuvasta.”

Paatero näkee tilastoissa myös paljon hyvää.

”Kriisiytyneissä kansantalouksissa toteutetaan tällä hetkellä järeitä sopeutustoimia, joista yksi on välillinen tai välitön palkkojen leikkaaminen. On hyvä, että toimenpiteet näkyvät tilastoissa. Muussa tapauksessa euroalueen talouskriisi ei osoittaisi elpymisen merkkejä. Suomi ei ole kriisimaa, ja niin kauan kuin pidämme huolen kansallisesta kulutuskysynnästä, pärjäämme kohtuullisesti yleisestä epävarmuudesta huolimatta.”

Lisätietoja:

Sirpa Paatero