Paatero: Pikavipeille täyskielto

SDP on suhtautunut jo pitkään kriittisesti pikaluottobisnekseen. Ensimmäisen kerran SDP:n kansanedustaja Esa Lahtela esitti kriittisiä kannanottoja asiasta vuonna 2005 kirjallisen kysymyksen muodossa. Pikaluottojärjestelmän uudistamiseksi puolue otti kantaa vuonna 2008.

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paateron mielestä tänään eduskunnan käsittelyssä olevaan pikaluottojen täyskieltoon on syytä suhtautua myönteisesti, koska se on puolueen pitkän linjan mukaista. Linja tulee saamaan vahvistusta myös tulevassa puoluekokouksessa.

– Kun otetaan huomioon pikavippien aiheuttamat velkakierteet monelle nuorelle ja työttömälle, on täysin ymmärrettävää kannattaa tänään eduskunnan lähetekeskustelussa olevaa lakialoitetta pikaluototuksen kieltämiseksi.  SDP:n esitykset pikaluototuksen kitkemiseksi eivät aiempina vuosina ole edenneet ja onkin hyvä että nyt asiaan on herätty myös muissa puolueissa.

Paatero kuitenkin huomauttaa, etteivät elämänhallinnan ongelmista kärsivien nuorten ongelmat ratkea pikavippien kieltämisellä. Hänen mielestään pikavippikeskustelu johdattelee väistämättä suurempien yhteiskunnallisten kysymysten äärelle.

– Pikavipit ovat vain yksi tekijä, mikä voi lisätä syrjäytymisvaarassa olevan taloudellisia ongelmia. Näitä tarinoita olemme varmaan kaikki kuulleet velkojen kanssa painivilta henkilöiltä kuin heidän läheisiltään. Mielestäni pikavippikeskustelu on osoitus huolesta nuorten ikäluokkien vuoksi, vaikka syrjäytymiskierteeseen vaikuttavissa asioista pikavipit eivät ole ainoa tekijä. Pohjimmiltaan kysymys on siis yhteiskunnan eriarvoistumisesta, mikä vaikuttaa raadollisesti nuorten elämään. Julkisen keskustelun eriarvoistumisesta on syytä jatkua pikavippien mahdollisen kieltämisen jälkeenkin.