Paatero: Pettääkö hallitus lupauksensa myös veronkevennyksistä?

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero vaatii hallitusta pitämään lupauksensa veronkevennyksistä. Hallitus on luvannut, että työntekijöiden verotus ei kiristys.

Paatero huomauttaa, että mikäli hallitus ei toteuta lupaamiaan veronkevennyksiä osana työmarkkinaratkaisua, työntekijöiden verotus kiristyy.

– Eläkeläisten verotuksen kohdalla kokoomus petti vaalilupauksensa. Nyt on käynyt ilmi, että myös työntekijöiden verotus on kiristymässä huomattavasti, vaikka Sipilä, Soini ja Stubb ovat luvanneet koko ajan, että työn verotus ei nouse. Pettääkö hallitus lupauksensa myös veronkevennyksistä, Paatero kysyy.

Paatero muistuttaa, että työmarkkinaratkaisuun kuuluu se, että hallitus peruu pakkolait ja kaavailemansa leikkaukset sekä toteuttaa lupaamansa veronkevennykset. Tämä lukee myös työmarkkinaratkaisussa.

– Työmarkkinajärjestöt ovat hoitaneet oman osuutensa. Nyt on hallituksen vuoro toteuttaa lupauksensa.  Sitoutuuko hallitus työmarkkinaratkaisuun? Tähän kysymykseen tarvitaan pikainen vastaus.

Paateron mukaan ostovoiman heikentymiseen Suomella ei ole varaa.

– Mikäli hallitus ei pidä huolta suomalaisten ostovoimasta, se tarkoittaa kasvavaa työttömyyttä. Siksi on tärkeää, että veronkevennykset on kohdistetaan pieni- ja keskituloisille työntekijöille.