Paatero Pekkariselle: 25 miljardin omaisuus on yhteistyön paikka

Sdp:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero kummastelee Mauri Pekkarisen (kesk.) lausuntoa tämän päivän ykkösaamussa. Pekkarinen tyrmäsi siinä puhemies Heinäluoman esityksen parlamentaarisen neuvottelukunnan perustamisesta valtion omistajapolitiikan ohjaamiseen.

– Talousvaliokunnan puheenjohtaja Pekkarisella on kummallinen tapa suhtautua asiaan. Tokihan kaikkien kannalta olisi hyvä, että omistajapolitiikkaan pystyttäisiin vaikuttamaan laajalla rintamalla, puoluerajat ylittäen ja pitkäjänteisesti vaalikausiin katsomatta.

– Pekkarisen mielestä eduskunta puuttuu riittävästi omistajapolitiikkaan siten, että hallitus toisi kerran vuodessa eduskuntaan katsauksen valtionomistajuudesta, jonka koko eduskunta sitten käsittelisi ”vaikka pari kolme tuntia yhtenä päivänä vuodessa tai edes kerran vaalikaudessa”.

Paateron mukaan Sdp:n linja on se, että isoista asioista tulee keskustella parlamentaarisesti ja pitkäjänteisesti. Hänen mielestään ei voi olla niin, että eduskunta pääsisi jälkikäteen huomauttamaan epäkohdista omistajapolitiikassa, muttei puuttumaan niihin etukäteen.

– Mitä hyödyttää kumileimasinkeskustelu jälkikäteen, kysyy Paatero?

Paatero kummastelee myös Pekkarisen mielipidettä siitä, ettei valtion omistajaohjauspolitiikka ole vaikea taiteenlaji.

– Kuten puhemies Heinäluomakin totesi, omistajaohjauksesta vastaava ministeri saa hoidettavakseen 25 miljardin euron arvosta Suomen omaisuutta. Odotusarvo on, että ministeri hoitaa tätä varallisuutta tuottavasti ja turvaavasti eikä anna oman ideologian vaikuttaa toimintaansa.

Paatero pahoittelee sitä, että oppositio on valmis kritisoimaan hallitusta joka käänteessä, mutta ei tartu tarjottuihin yhteistyömahdollisuuksiin. Hän muistuttaa, että monessa muussa asiassa oppositiosta on vaadittu parlamentaarista valmistelua ja keskustelua, mutta näin merkittävässä asiassa sitä nyt vastustetaan.

– Näin suurissa ja tärkeissä asioissa opposition ja hallituksen olisi yhteistuumin toimittava isänmaan parhaaksi, toteaa Paatero.