Paatero: Omistajaohjauksen ryhdittömyys ihmetytti Karhulan torilla

Kotkalaisen kansanedustaja Sirpa Paateron (sd.) mielestä suomalaisten työpaikkojen turvaaminen on tehtävä, johon ei voi suhtautua liian vakavasti. Valtion omistajaohjaus ja erityisesti omistajaohjauksesta vastaavan ministeri Heidi Hautalan (vihr.) asenne saa osakseen ihmetystä.

– Tämä aihe kirvoitti ihmisen kielen kannat tänään kansalaistapaamisessa Karhulan torilla Kotkassa. Voi todella hämmästellä, mikä on tässä työpaikkojen synnytystyössä esimerkkinä toimivan valtion omistajaohjauksen linja.

Paatero huomauttaa, että muutaman viikon sisällä on jälleen saatu kuulla ikäviä uutisia lukuisista valtio-omisteisista yhtiöistä.

– Olemme saaneet lukea Neste Oy:n  suomalaisten merimiesten vähentämisestä, Itellan töiden ulkoistamisissa Filippiineille ja Intiaan sekä Altian vähennyssuunnitelmissa, Paatero listaa.

– Kun samaan aikaan on myyntisuunnitelmia valtion omistamista yhtiöissä, joka oletettavasti johtaa myös töiden ulkoistuksiin ja vähennyksiin, on esimerkki vastuullisesta työnantajasta perustellusti kummallisen kuuloinen.

Suomen taloudellinen menestys lepää Paateron mukaan hyvien tuotteiden ja palveluiden varassa. Kun valtio on satsannut yritysten pärjäämiseen, on Paateron mukaan kohtuullista odottaa, että huutoon vastataan. Valtion omistusohjauksella on tässä savotassa hänen mukaansa keskeinen rooli.

– Nyt kun on yrityksille on annettu lupaus verohuojennuksiin, on aika odottaa myös näyttöjä niin yksityiseltä sektorilta kuin valtionyhtiöiltäkin.