Paatero oikoo kuntaväitteitä

Kymiläinen kansanedustaja Sirpa Paatero kirjoittaa blogissaan kuntauudistuksesta käytävästä keskustelusta. Kuntauudistus etenee Kuntaliiton yksimielisesti viitoittamalla tiellä.

Kuntia ei olla pakkokeinoin liittämässä yhteen. Kunnan on kuitenkin hyvä olla sen kokoinen, että se voi verotuloillaan pitkälti tuottaa kaikki asukkaidensa tarvitsemat palvelut. Kuntauudistuksen myötä on tarkoitus muuttaa sekä kuntien tapoja tuottaa palveluita että niiden kokoa lähemmäs luontevaa asiointi- ja työssäkäyntialuetta.

Erityisongelmaksi Paatero nostaa toimintatavat niiden kuntien kohdalla, jotka ovat täysin konkurssikypsiä ja joiden ikä- tai elinkeinorakenne ei lähtökohtaisesti ole positiivinen.

Paateron mukaan kuntien taloudellinen itsehallinto on arvokas lähtökohta ja sitä voidaan vahvistaa lisäämällä kuntien verotusoikeutta. Palveluiden järjestämisen osalta itsehallinto toteutuu parhaiten, jos kunta voi itse päättää, millä tavoin se palvelut järjestää. Toisin on, jos kaikki kuntalaisia koskevat palvelut ovat kuntayhtymien, yhteispalvelualueiden tai yhteisten yhtiöiden järjestämiä. Tällöin kunta on vain maksajan roolissa ja suora päätösvalta on muualla kuin kunnanvaltuustoilla.