Paatero: Nuorisotyöttömyyden alentaminen ei edellytä mahdottomia työnantajalta

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero esittää kirjoituksessaan toimia nuorisotyöttömyyden kitkemiseksi ja peräänkuuluttaa työmarkkinajärjestöjen yhteistyötä. Paateron mukaan nuorten työllistämisen kynnystä on madallettava.

SDP:n hallitusohjelmaan ajaman nuorten yhteiskuntatakuun valmistelu on nyt loppusuoralla. Tällä viikolla julkaistaan nuorten yhteiskuntatakuuta käsittelevä väliraportti, missä esitystä valmistellut korkean tason työryhmä tuo esiin ne konkreettiset toimenpiteet, joilla muun muassa Kymenlaakson yli kahdenkymmenen prosentin nuorisotyöttömyyteen tullaan puuttumaan. SDP:n ja hallituksen tavoitteena on, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden sisällä työttömäksi joutumisesta.

Nuorten yhteiskuntatakuulle on huutava tarve. Tässä maassa on 55 000 alle 30-vuotiasta työtöntä työvoimahallinnon mukaan. Tämän lisäksi arvioidaan olevan yli 40 000 alle 39-vuotiasta, jotka ovat kaikkien tilastojen ulkopuolella. Kärjistynyttä tilannetta kuvaa lisäksi se, että kaikista nuorista peräti 17 prosenttia ajautuu yli kolmen kuukauden mittaiseen pitkittyvään työttömyyteen. Taloudellisen kestävyysvajeen lisäksi Suomi kärsii sosiaalisesta kestävyysvajeesta, jotka ovat yhteydessä toisiinsa.

Avaimia nuorisotyöttömyyden torjuntaan on kaksi. Ensimmäinen on koulutus. Vain peruskoulun käyneillä työura jää tytöillä noin 22 vuodeksi ja pojilla noin 25 vuodeksi. Lukio- tai ammattikoulutason koulutus pidentää työuraa kuudella vuodella. Tarvitaan siis lisää koulutusta aloille, joilla on pula aloituspaikoista. Toisaalta on myös lisättävä koulutusta aloille, joilla on työpaikkoja tarjolla. Mikä tahansa koulutus on parempi, kuin ei mitään. Vahvasti työelämälähtöinen aikuisikäisille suunnattu toisen asteen koulutus on erinomainen lisä nykyiseen työvoimapoliittiseen keinovalikoimaan.

Toinen avain on nuorille mahdollisten työpaikkojen lisääminen. Koulutuksen ja työelämävalmennuksen hyöty jää vain osittaiseksi lyhyellä aikavälillä, jos työpaikkoja ei ole tarjolla. Tätä varten SDP peräänkuuluttaa laajaa yhteistyötä, jonka kautta työmarkkinajärjestöt pääsisivät sopimukseen niistä pelisäännöistä, joilla nuoria työllistetään tulevaisuudessa. Ensimmäisen työn, työharjoittelun tai kesätyön saamisen kynnystä tulisi madaltaa laajalla keinovalikoimalla. Näistä on mainittava esimerkkinä sanssiraha, mikä on eräs toimiva sovellus työllistämistuen osalta. Tavoitteena on siis saada myös pienet ja keskisuuret yritykset kiinnostumaan nuoren palkkaamisesta.

Talkoisiin tarvitaan myös työnantajan sitoumus siitä, ettei nuorta pyöritetä tukiviidakossa, vaan hän saa tiedon työpaikan pysyvyydestä sovitun määräajan jälkeen. Nuoria tarvitaan töihin ja osaamista on siirrettävä sukupolvelta toiselle.

Hyvän koulutus- ja työpolun tuotto yrityksille ja hyvinvointiyhteiskunnalle voidaan mitata rahassa, mutta inhimillisesti sen arvo on korvaamaton.

Sirpa Paatero, kansanedustaja (sd.)