Paatero: Missä opposition kehysvaihtoehto?

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oppositiolla on kiire oman vaihtoehdon esittämiseksi valtiontalouden kehyksiin. Yksittäisten menoleikkausten tai veronkorotusten vastustaminen on helppoa, jos ei välitä kokonaistaloustilanteesta tai jos omaa budjettiraamia ei ole.

– Keskusta lupasi 11.4. pidetyssä kehysselonteon lähetekeskustelussa eduskunnassa tehdä vaihtoehtoisen kehysesityksen. Myös perussuomalaisten riveistä on kuultiin tällaisia lupauksia. Tämä on oikein hyvä tavoite, koska talouskehyksiä on arvioitava myös kokonaisuutena. Jos vastustaa yhtä menoleikkausta, olisi pystyttävä aina kertomaan, miten tarvittavat säästöt sitten tehdään. Opposition perussuomalaiset ja keskusta ovat vastustaneet lähes kaikkia leikkauksia ja veronkorotuksia. Mistä säästöt sitten saadaan aikaan? Ilman vaihtoehtoa tätä ei oikein pysty osoittamaan.

Paatero pelkää pahoin, että opposition ehdotus ehtii keskusteluun liian myöhään, silloin kun päätökset on jo tehty.

– Keskustelua valtiontaloudesta käydään nyt juuri valiokunnissa. Vasta eduskunnan palautekeskusteluun tuleva vaihtoehto on näennäinen, koska se tulee liian myöhään. Jos oppositiopuolueet ovat tosissaan eri mieltä hallituksen kanssa talouspolitiikasta, vaihtoehto pitää olla julkisuudessa pikimmiten.

Paatero muistuttaa kehysvaihtoehdon tärkeydestä opposition oman uskottavuuden vuoksi.

– Muodostavatko nämä opposition yksittäiset vastalauseet valiokunnissa sen vaihtoehdon, joka muodostaa valtiontalouden sopeutustarpeen huomioivan, harkitun ja vastuullisen kokonaisuuden?