Paatero: Maakuntahallinnosta tulossa sekava sillisalaatti

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero ihmettelee selvitysmies Lauri Tarastin linjauksia aluehallintouudistuksesta.

Ministeri Lauri Tarasti luovutti selvityksensä koskien valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon yhteensovitusta tiistaina 26. tammikuuta kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Tarasti esittää, että jokaiseen maakuntaan tulisi maakuntavaltuusto ja maakuntahallitus pääsääntöisesti samoilla tehtävillä.

– Uusi maakuntahallinto tulee olemaan jättimäisen laaja-alainen, kun sama toimielin päättää rakennusvalvonnasta, diabeteshoidosta ja pelastustoimesta. Vaikka hallinnon yksinkertaistaminen on hyvä tavoite, nyt ollaan menossa vahvasti toiseen ääripäähän, jossa valittujen maakuntapäättäjien tulee olla melkoisia moniosaajia.

– Tarasti haluaa selkeän hallinnon nimissä tehdä maakuntahallinnosta yhdenmukaisen kaikilla alueilla. Hallitus on kuitenkin jo linjannut päättämällä viidestätoista ja kahdeksastatoista alueesta sen että yhtenäistä hallintoa ei ole mahdollista eikä edes halua tehdä. Nyt meille on tulossa ratkaisu, jossa maahan synnytetään samaan aikaan yhden, viiden, kahdentoista, viidentoista ja kahdeksantoista alueen hallinto. Tästä on selkeys kaukana, Paatero kummastelee.

Tarastin selvityshanke ei koske lainkaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa.

– Soten irrottaminen aluehallintouudistuksesta on ongelmallista. Viimeistään nyt on ilmiselvää, että uudistusta ei sittenkään tehdä sote -kylki edellä, vaan tärkeämpiä näyttävät olevan muut aluepoliittiset seikat, Paatero huomauttaa.

Tarasti luopuisi kutsumasta perustettavia alueita itsehallintoalueiksi ja puhuisi maakunnista. Tarasti nojaa Kotimaisten kielten keskuksen suositukseen maakunta –nimityksen käyttöönottamisesta.

– Vaikuttaa siltä, että perustettavien alueiden itsehallinnon rippeetkin ollaan nyt murtamassa. Koko uudistuksen lähtökohta on näin muuttumassa.

– Alueille tulisi antaa joustavat mahdollisuudet toteuttaa palvelut. Näin voitaisiin hyödyntää jo olemassa olevia toimivia rakenteita ja huomioida alueelliset erityispiirteet. Meille on syntymässä hyvin erilaisia alueita. Niitä ei kannata väkisin yrittää tunkea yhteen muottiin. Nyt pitää huomioida vahvojen kaupunkiseutujen ja maakuntalähtöisesti toimivien alueiden erilaisuus, Paatero painottaa.