Paatero: Liberan raportti jättäisi työntekijät heitteille

Sdp:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero on kauhistunut kokoomustaustaisen Libera-ajatuspajan tänä aamuna julkaistusta raportista. Paatero kirjoittaa blogissaan, että raportti on ehkäpä pahinta työntekijän ja ay-liikkeen halveksuntaa, mitä Suomessa on pitkiin aikoihin saatu lukea.

– Mikäli joku ammattiyhdistysliikkeen olemassaolon tarpeellisuuden kyseenalaistaa, varmasti viimeistään Liberan raporttia lukiessa tulee toisiin aatoksiin, etenkin kun vastapuoli eli yritysten järjestövaikuttaminen tuntuu koko ajan vahvistuvan, kirjoittaa Paatero.

Paateron mukaan on pöyristyttävää, miten raportissa kirjoitetaan yksittäisen, tavallisen työntekijän aseman heikentämisestä. Raportti mm. esittää, että esimerkiksi työaikalainsäädäntö on täysin tarpeeton, ja työaikojen tulisi perustua työnantajan tarpeeseen. Lisäksi väitetään, että työehtosopimukset ovat este nuorten ja maahanmuuttajien työllistymiselle.

– Esityksessä tuli taas siis lisää vettä palkka-ale myllyn, jonka mukaan puretaan työehtosopimukset. Maahanmuuttajille ja nuorille voikin maksaa sitten parin euron tuntipalkkaa, ja sitä myötä sitten kaikille muillekin työntekijöille, kritisoi Paatero.

Paateron mukaan irtisanomissuojan purkamisen esittäminenkin tuntuu täysin väärältä suunnalta.

– Suomalainen irtisanomisjärjestelmä on jo tällä hetkellä varsin heikko verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan. Nimenomaan vakituisia työsuhteita tulisi pyrkiä lisäämään pätkä- ja silpputöiden korvaamiseksi.

Paatero kirjoittaa, että mikäli työntekijöiden perusoikeuksia kaventamalla halutaan vauhdittaa tuottavuutta, ovat keinot väärät ja niistä koituva hinta kohtuuton ja kestämätön.  Samaan aikaan olisi hänen mielestään sitä vastoin puhuttava työntekijöiden jaksamisesta sekä osaamisesta ja sitä kautta paremmasta tuottamisesta.