Paatero: Kuntatyöntekijät mukaan rakenneuudistus-työhön

Sdp:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero esittää, että kunnat ottaisivat henkilöstöjärjestöt nykyistä vahvemmin mukaan rakenneuudistusten toteuttamiseen aina lausunnoista ja suunnittelusta lakien toimeenpanoon. Paatero puhui tänään JHL:n tilaisuudessa Kouvolassa, jossa huoli työntekijöiden osallistumismahdollisuuksista rakenneuudistuksiin nousi esiin.

– Kunta-alan henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt kiirehtivät omassa kannanotossaan kuntauudistuksen toteuttamista ja suhtautuvat siihen myönteisesti ymmärtäen uudistuksen välttämättömyyden huoltosuhteen ja elinkeinorakenteen muuttuessa. Kuntakoon kasvaessa uudistus vaikuttaa kuntien henkilöstöön muuttaen työkulttuureja, työnkuvia, työtehtäviä, työyhteisöjä ym.

Paateron muistuttaa, että kuntarakennelaki ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus tulevat vaikuttamaan kuntien henkilöstöön monin tavoin, ja siksi hänen mielestään olisi tärkeää ottaa jo varhaisessa vaiheessa varsinaiset toteuttajat eli työntekijäjärjestöt mukaan suunnittelutyöhön. Hyvä pohja uusituksille on se, että työntekijöille suunniteltu turva on nyt sama viisi vuotta kuin Paras-lakia tehtäessä.

– Muutokset ovat moninaisia. Kuntakoon kasvaessa henkilöstön määrä lisääntyy, jolloin mm. palkat tulee yhtenäistää uusissa kunnissa, mistä syntyy kustannuspaineita. Lisäksi esimerkiksi virantoimitusmatkat pitenevät ja useissa eri työpisteissä työskentely tulee lisääntymään.

– Jotta kuntarakenne- sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksista saadaan paras mahdollinen hyöty irti, ja uudistus toteutuu mahdollisimman kivuttomasti, on otettava kaikkien osapuolten tarpeet huomioon jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kiteyttää Paatero kannustaen samalla järjestöjä aktiivisuuteen asiassa omassa kunnassaan.