Paatero: Kunnat sosialidemokraattien linjoilla lausunnoissaan maakunta- ja sote-uudistukseen

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mielestä sosialidemokraattien tarjous hallitukselle keskeisistä muutosesityksistä maakunta- ja sote-uudistuksen parantamiseksi saa vahvan tuen kunnilta, sairaanhoitopiireiltä ja maakuntaliitoilta. Paateron mielestä näiden lausunnoissa hallituksen maakunta- ja sote-uudistukseen korostuvat samat huolenaiheet, joita myös sosialidemokraatit ovat oppositiossa esittäneet.

─ Kuntien, maakuntaliittojen ja sairaanhoitopiirien lausunnoissa korostuu huoli nyt esitetystä sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen ja tuottamisen erottamisesta, joka uhkaa aiheuttavan vakavan demokratiavajeen maakuntiin. He suhtautuvat sosialidemokraattien tavoin kriittisesti myös pakkoyhtiöittämiseen, omaisuusjärjestelyihin ja kuntien tuloveroprosentin rajoittamiseen. Epäilyjä on myös integraation toteuttamiseen, kolmen miljardin kustannusten kasvun leikkaantumiseen ja vielä linjaamattomaan valinnanvapauteen, Paatero luettelee.

Paatero muistuttaa, ettei SDP halua romuttaa hallituksen maakunta- ja sote-uudistusta. Sosialidemokraattien linjassa on päinvastoin Paateron mukaan keskeistä uudistuksen keskeisimpien ongelmien ja valuvikojen korjaaminen.

─ SDP ei vastusta hallituksen maakunta- ja sote-uudistusta kategorisesti. Sen sijaan olemme esittäneet merkittää kritiikkiä uudistuksen keskeisiin kohtiin, jotka vaarantavat koko uudistuksen alkuperäiset tavoitteet ja kansalaisten sote-palveluiden tarkoituksenmukaisen järjestämisen. Kuntien, sairaanhoitopiirien ja maakuntaliittojen viesti vahvistaa sen, mitä SDP on kaiken aikaa sanonut: maakunta- ja sote-uudistuksessa on monia ongelmia, joiden korjaamiseen olemme puolueena valmiita, Paatero päättää.