Paatero kummastelee europarlamentaarikkojen toimia

Kansanedustaja, Sdp:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero kummastelee europarlamentaarikkojen Satu Hassin ja Sirpa Pietikäisen Euroopan komissiolle tekemää kirjallista kyselyä koskien Talvivaaran kaivoksen aiheuttamia ympäristöhaittoja.

Paatero pitää erittäin tärkeänä, että Talvivaaran haittavaikutuksista ympäristölle keskustellaan laajasti, sillä ongelmat ovat kiistattomia ja niihin tulee pikaisesti puuttua, myös ympäristöministerin taholta. Samoin Paateron mukaan on hyvä, että myös europarlamentaarikot ovat huolissaan kotimaan asioista, mutta pitää samalla Hassin ja Pietikäisen valitsemaa menettelytapaa erikoisena.

– On erikoista, että he ovat lähteneet toimenpiteisiin Euroopan komission suuntaan. Olisi ymmärrettävämpää, että europarlamentaarikko Satu Hassi olisi suoraan yhteydessä Suomen ympäristöministeri Ville Niinistöön varmistaakseen asioiden nopean edistymisen, Paatero toteaa.

– Hassi ja ympäristöministeri Niinistö ovat puoluetovereita, joten yhteydenpidon luulisi olevan heidän välillään luontevaa. Europarlamentaarikkojen ja Suomen hallituksen ministerien välillä ei saisi olla esteitä vuorovaikutuksessa, vaan yhteydenpidon tulee olla sujuvaa tavoitteiden toteuttamiseksi, korostaa Paatero.