Paatero: Kokoomus ajaa verojen korotusta?

SDP:n kansanedustaja ja eduskuntaryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja Sirpa Paatero ihmettelee kokoomuslaisten Sampsa Katajan ja Lasse Männistön kannanottoa ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeudesta. Kataja ja Männistö ehdottivat aiemmin tänään ammattiyhdistysliikkeen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistoa kesäkuun minihallitusneuvotteluissa.

– Todellisuudessa tällaisella vaatimuksella kokoomus ajaa huomattavaa työn verotuksen kiristystä. Ymmärrän edustajien halun repäistä minihallitusneuvottelujen kynnyksellä, mutta maltti on valttia, etenkin kun puhutaan suomalaisten ja suomalaisen työn tulevaisuudesta.

Paatero huomauttaa, että ay-jäsenmaksujen verovähennyksen poisto tarkoittaisi järjestäytyneiden palkansaajien verotuksen kiristystä.

– Kärjistäen voisi sanoa, että ennen kokoomus hyväksyi sen, että tulojen hankintaan liittyvät menot saa vähentää. Katajan ja Männistön ehdotus veisi työntekijöiltä tämän oikeuden. Työnantajat ja maataloustuottajat sen sijaan saisivat vähentää menonsa. Näinkö kokoomus Männistön ja Katajan mielissä palaa suurkapitalistien puolueeksi?