Paatero: Kohtuuvero sadantonnin klubilaisille

Suomalainen oikeisto, keskuskauppakamari ja veronmaksajien keskusliitto kohahtivat, kun SDP:n puheenjohtaja Urpilainen ilmoitti ajavansa määräaikaista lisäveroa superrikkaille. SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paateron mielestä tämä ei tullut yllätyksenä.

– Tässä ei sinällään ollut mitään yllättävää – kenen leipää syöt sen lauluja laulat, kommentoi Paatero vastareaktiota.

Kokoomus ilmoitti ensimmäisenä, ettei se kannata Urpilaisen avausta. Suomessa rikkaiden verotus on Pohjoismaiden hellintä, keskipalkan ansaitsevalle rajuinta.

– Kohtuutta on, että verot kerätään sieltä, missä on maksukykyä. Tässä mielessä Kokoomuksen tapa tyrmätä SDP:n esityksen suoralta kädeltä on hyvin surullista suomalaisten veronmaksajien kannalta.

Samanlainen kommentointi ja asenne tuli esiin myös veronmaksajien keskusliiton puolelta.

– Veronmaksajien keskusliiton vastustusperustelu on, että koska lisäverolla ei saada kerättyä satoja miljoonia euroja valtion kassaan, ei uudistusta tarvitse tehdä. He kuitenkin ilmoittavat tukevansa oikeudenmukaisuutta verotuksessa, mutta yhtään konkreettista esitystä ei tiedotteista ole löytynyt.

Solidaarisuusveron kohtalo ratkeaa tällä viikolla alkavissa valtiontalouden kehysneuvotteluissa. Paateron mielestä SDP:llä on syytä mennä sinne avoimin mielin ja itsevarmalla asenteella.

– Mediamyllytyksestä ja leikkauksilla pelottelusta huolimatta toivon, että äänestäjien viime eduskuntavaaleissa valitsema linja pitää. Oletettavasti hallitusohjelman linja oikeudenmukaisesta verotuksesta saa nyt jatkoa.