Paatero: Kilpailukykysopimuksen vaikutukset kompensoitava kunnille

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja ja Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero ihmettelee, onko hallitus unohtanut lupauksensa kompensoida kilpailukykysopimuksen vaikutukset kunnille.

Perjantaina julkistetussa valtiovarainministeriön budjettiesityksessä kilpailukykysopimus näyttää aiheuttavan kunnille sievoisen lisälaskun.

– Hallitus on luvannut, että kilpailukykysopimuksen vaikutukset kompensoidaan kunnille. Tähän kuntien työntekijät ja luottamushenkilöt ovat luottaneet. Sen myötä he ovat voineet aikanaan tukea kilpailukykysopimuksen aikaansaamista. Budjettiesitys on näiltä osilta hyvin epäselvä. Näyttää siltä, että hallitus on lipsumassa tästä lupauksestaan. Seurauksena on merkittäviä haasteita kuntataloudelle, pahimmillaan irtisanomisia ja veronkorotuspaineita, Paatero huomauttaa.

Valtiovarainministeriön budjettiesityksen mukaan kilpailukykysopimus leikkaa kuntien valtionosuuksia 342 miljoonalla eurolla. Lisäksi kunnat menettävät verotuottoja mm. palkansaajien maksumuutosten takia. Hallitus myös olettaa, että työajanpidennyksestä muodostuu kunnille merkittäviä, yli 100 miljoonan euron säästöjä jotka jo ennakkoon leikataan valtiolle. Kilpailukykypaketin odotetaan lisäävän myös kuntien yhteisöverotuloja.

– Kilpailukykysopimus vaikuttaa kuntatalouteen monella tavalla. Osa niistä on kuntataloutta heikentäviä ja osa vahvistavia. Silti toimien yhteisvaikutus näyttää olevan selkeästi miinuksella kuntien kannalta. Onkin erityisen tärkeää, että vaikutuksia tarkastellaan kokonaisuutena ja yhtälö käännetään tasapainoon.

– Vaikuttaa myös siltä, että aiemmista uudistuksista surullisen kuuluisat ns. ”dynaamiset vaikutukset” imuroidaan jälleen kerran ennakkoon kunnilta vaikeuttaen näin kuntatyöntekijöiden asemaa ja kilpailukykyä, Paatero huomauttaa.

Kunnissa laaditaan parhaillaan ensi vuoden talousarvioita sekavissa tunnelmissa. Hankalassa taloustilanteessa kunnat muistavat hallitusohjelman sitoumuksen kuntien talouden tasapainottamisesta.

– Kuntien on voitava luottaa jatkossakin siihen, että kuntien talouden tasapainotavoitteen toteuttaminen etenee. Tavoite on erittäin tärkeä ja kannatettava. Edes kilpailukykysopimus ei saa tulla sotkemaan sen toteuttamista. Nyt on pikaisesti saatava selvyys tähän asiaan, Paatero edellyttää.