Paatero Keskustalle: Hallitushaikailujen ohessa olisi otettava kantaa asioihinkin

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero vaatii Keskustaa kertomaan oman vaihtoehtonsa käynnissä olevaan talouden sopeuttamiskeskusteluun. Paateron mukaan ei voi olla niin, että Keskusta kovin sanoin arvostelee hallituksen eripuraisuutta ja vastuuttomuutta ja haikailee ennenaikaisia vaaleja, mutta ei ole silti valmis itse tekemään selkeitä linjauksia tarvittavista toimenpiteistä.

–          Olemme saaneet nyt pari päivää kuulla Keskustan ennustavan ennenaikaisia vaaleja ja hallituskriisejä. Näitä spekulointeja paljon oleellisempaa olisi tietää Keskustan oma vaihtoehto nyt käynnissä olevaan keskusteluun sopeutustarpeesta.

Paateron mukaan viimeksi tänään Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen ei osannut sanoa onko hän sillä kannalla, että velkaantumisen olisi taituttava jo ensi vuoden aikana. Kuitenkin Keskustan Mauri Pekkarinen esitti, että sopeutustarve olisi ensi vuonna jopa 4-5 miljardia euroa.

–          Mikäli Keskusta tällaista sopeutusta esittää, olisi sen reilua myös kertoa avoimesti mistä tällainen summa raavitaan kasaan. Mitä peruspalveluja Keskusta leikkaisi ja mitä veroja korottaisi? Millä turvattaisiin talouskasvu?

Paateron mukaan Keskustan olisi syytä luopua nyt helpoista heitoista kuten valtion omaisuuden myynnistä ja esittää oma toimenpideohjelmansa valtion talouden kuntoon saattamiseksi – ensi vuoden aikana ja tulevaisuudessa.

–          Jos halu hallitukseen on niin kova kuin se Keskustalla tuntuu nyt oleva, olisi reilua pelata avoimin kortein eikä vain olla huutelemassa sivusta hallituksen eripurasta ja vastuunpakoilusta. Olisi myös otettava kantaa itse asiaan.

Paateron mukaan on myös turha puhua mistään hallituskriisistä. Hänen muistuttaa, että aina ennen kehysriihtä käydään keskusteluja sopeutustarpeesta ja  -keinoista.