Paatero: Kansalaisten ääni kuuluviin uusin demokraattisin keinoin

Demokratian tilaa ja tulevaisuutta käsitelleessä vappupuheessaan SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero nosti esiin huolen kansanvallan tulevaisuudesta. Hänen mukaansa on kehitettävä ja otettava käyttöön uusia keinoja kansalaisten mielipiteen huomioimiseksi poliittisessa päätöksenteossa.

”Politiikka ja puolueet eivät ole maailman muutoksista ja useista viimeaikojen skandaaleista johtuen kaikkien mielestä luotettavin ja paras tapa hoitaa yhteisiä asioita. Tämä on hyvä tunnistaa ja saada arvostusta takaisin. Sitä ei kuitenkaan saavuteta vanhoilla keinoilla.

Erilaisia uusia tekniikan mukanaan tuomia muotoja vaikuttamiseen ja osallistumiseen on monia. Useissa selvityksissä kiinnitetään huomiota tiedon parempaan avoimuuteen ja levittämiseen päätöksenteon pohjaksi sekä uusien näkökulmien löytämiseksi ja tiedon keräämisen laajentamiseksi. Näin voidaan kansalaiset osallistaa poliittisiin prosesseihin ja saada osallistumisesta vaikuttamisen kokemuksia.

Pohjaksi tarvitaan myös lisää ja uudenlaista perustaa yhteiskunnan asioiden toimivuudesta niin kouluopetuksessa kuin eri hallinnon tason palveluissa. Nykyinen malli, vaikuttaminen edustuksellisen demokratian kautta, on toiminut jota kuinkin 100 vuotta ja varsin mallikkaasti. Nyt on kuitenkin aika uudistaa osallistumista ja saada yhä suurempi joukko ihmisiä mukaan.”

Paatero sivusi puheessaan myös vaalipiiriuudistusta

”Vaalipiiriuudistus ei mennyt sosiaalidemokraattien lähtökohtien mukaan, eikä se kunnioittanut myöskään alueiden tahtotilaa. Nyt kuitenkin olemme tilanteessa, jossa ollaan yhdistämässä Etelä-Savon, Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson eli kolme maakuntaa ja kaksi vaalipiiriä. Puoluepiirien osalta yhteistyön rakentaminen on jo aloitettu hyvässä hengessä osallistumalla toinen toistensa piirikokouksiin.

Maakuntaliittojen kohdalla tuntuu olevan meneillään nokitteluvaihe kun kirjelmiä lähetellään puolin ja toisin. Totuus on se, että poliittinen päätös on nyt tehty ja lakiesitys tullee eduskuntaan syksyn aikana. Nyt on tarve ruveta järjestämään konkreettisesti myös maakuntien välistä yhteistyötä. Jotta yhtenäinen edunvalvonta saadaan mahdollisimman nopeasti käyntiin, ei voimia kannata tuhlata keskinäiseen taisteluun, vaan on keskityttävä toimimaan vastavoimana pääkaupunkiseutukeskeisyyteen niin valtion työpaikoissa kuin hankkeissakin. ”