Paatero kannattaa opetusministerin koulutyön työrauha-aloitetta

SDP: n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero kannattaa opetusministeri Gustafssonin aloitetta työrauhan edistämiseksi Suomen kouluissa. Erittäin kannatettavana Paatero pitää kasvatuskeskustelun aseman vahvistamista, aina lakitekstiin kirjaamiseen saakka.

– Häiriötön oppimisympäristö on sekä oppilaan että opettajan perusoikeus. Keinoista työrauhan edistämiseksi on käytävä monipuolinen keskustelu laajalla rintamalla parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Paateron mielestä paras lopputulos saavutetaan oppilaita kuuntelemalla.

-Parhaaseen tulokseen työrauhan saavuttamisessa päästään, jos koulukohtaisten suunnitelmien laadinnassa ovat mukana lapset ja nuoret. Tässä voidaan hyödyntää nykyisiä oppilaskuntia, ainakin niissä kouluissa joissa ne toimivat.

– Kaikilla koulutuksen asteilla on tärkeää, että oppilaat ja heidän vanhempansa sitoutuvat koulun hyvinvointia tukeviin yhteisiin toimenpiteisiin. Tarvitaan lainsäädännön ja toimintatapojen uudistamista, mutta erityisesti koulurauhan tärkeyden tunnistamista koulukulttuurissa. Kaikilla koululaisilla ja opettajilla tulee olla työrauhatakuu.

Opetusministeri Jukka Gustafsson kertoi näkymyksiään koulujen työrauha-aloitteesta ensimmäisenä Ylen uutisille