Paatero: Järvien laajamittainen puhdistaminen olisi lahja 100-vuotiaalle Suomelle

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy mahdollisuutta laajempiin toimenpiteisiin Suomen järvien kuntoon saattamiseksi. Turun lähistöllä sijaitsevan Littoistenjärvi on onnistuttu puhdistamaan kemiallisessa käsittelyssä ja kirkasvetiseksi muuttunut järvi on saanut paljon huomiota mediassa ja kiitosta kansalalisilta.

– Suomessa on satoja niin huonokuntoisia järviä, että niissä ei voi uida. Niiden virkistyksellinen ja taloudellinen arvo on täysin romahtanut. Useimmissa tällaisissa rehevöityneissä järvissä eivät tavalliset kunnostusmenetelmät kuten hoitokalastus, hapetus ja ruoppaus riitä palauttamaan järvien luontaista kuntoa. Kun järven tila on romahtanut näin huonolle tasolle, alkaa fosforia vapautua sedimenteistä ja ruokkii näin noidankehää. Olisikin syytä selvittää tämän kemiallisen puhdistamisen vaikutukset laajemmin ja pohtia, voitaisiinko hyväksi havaittua mallia käyttää jatkossa kaikkiin tarvittaviin puhdistuksiin.

Paatero huomauttaa, että menetelmä on kallis ja vaatii tarvittavat resurssit, mutta toimenpiteen avulla saadaan järven kuntoa parannettua huomattavasti.

– Suomi on vesiosaamisessaan maailman huippua. Meiltä löytyy sekä tarvittavaa teknologiaa että potentiaalia. On suuri sääli, ettei tämä suuremmin näy vesiemme tilan parempana vointina. Vesien tilan paranemisella olisi suuri merkitys matkailun ja kalastuksen sekä muun virkistystoiminnan lisääntymiseksi.  Nyt olisikin pohdittava, että käynnistäisimme 100-vuotiaan Suomen kunniaksi  järvien puhdistustalkoot.