Paatero ja Filatov: Työllisyyden nykyisiä kuntakokeiluja jatkettava

Hallituksen suunnitelmat aloittaa kasvupalvelupilotit syksyllä lykkääntyvät, koska lainsäädäntö ei valmistu ajoissa. Käynnissä olevat työllisyyden kuntakokeilut puolestaan päättyvät asiakkuuden ohjauksen osalta syyskuun loppuun.

– Jos kuntakokeiluja ei jatketa, riskinä on, että työttömistä tulee väliinputoajia kokeilualueilla, varoittavat kansanedustajat Sirpa Paatero (sd) ja Tarja Filatov (sd).

– Tällaista tilannetta ei saa syntyä. Se olisi rakennetyöttömyyden alentamisen näkökulmasta erittäin turmiollista. Lisäksi työttömien yhdenvertainen oikeus palveluihin vaarantuisi, kaksikko huomauttaa.

Eduskunnan hallintovaliokunnan Sd-vastaava Paatero ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Filatov jättivät tänään (20.6.) hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen.

Kirjallinen kysymys

työttömien väliinputoamisesta ja työllisyyden kuntakokeilujen kiireellisestä jatkamisesta

Eduskunnan puhemiehelle

Laki julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta (HE 51/2017) on voimassa vuoden 2018 loppuun.

Lain 4 §:n ensimmäinen momentti on voimassa vain 30. syyskuuta 2018 asti. Siinä siirretään työtön asiakas TE-palveluista kunnan asiakkaaksi kokeilualueilla.

Koska hallituksen esitys (HE 35/2018) eduskunnalle laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi ja hallituksen esitys (HE 62/2018) eduskunnalle julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi valmistuvat vasta syysistuntokaudella 2018, on selvää, että kasvupalvelupilotit (vrt. perustuslakivaliokunnan kanta sote-uudistuksen valinnanvapauspilotteihin) eivät voi käynnistyä 1. lokakuuta 2018. Molemmat lait odottavat perustuslakivaliokunnan lausuntoa.

Vaarana on, että työttömistä tulee kokeilualueilla väliinputoajia, joiden asioita ei voi hoitaa TE-palvelut eikä kuntakaan.

Varmin tapa ratkaista ongelma on jatkaa kuntakokeilulakia aina vuoden 2020 loppuun asti. Kokeilun jatkon rahoitus voitaisiin hoitaa kasvupalvelupilotoinnista säästyneillä varoilla.

Kokeiluissa on saavutettu lupaavia tuloksia, vaikka jo alun perin kokeiluaika oli arvioitu lyhyeksi. Työelämä-ja tasa-arvovaliokunta on useassa lausunnossaan toivonut kokeilulle jatkoa. Esimerkiksi Pirkanmaan kuntien Tampere -vetoinen hanke keskeytyessään aiheuttaisi suurta epätietoisuutta, hämminkiä ja resurssien hukkaamista. Työttömät, työantajat ja palvelujen järjestäjät joutuisivat turhaan muuttamaan jälleen toimintamallejaan, mitä ei ole voinut pitää kokeilujen alkuperäisenä tavoitteena.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä välttääkseen työttömien väliinputoamisen,

aikooko hallitus jatkaa käynnissä olevia työllisyyden kuntakokeiluja, ettei työttömistä kokeilualueilla tule lainsuojattomia ja

harkitseeko hallitus kokeilujen jatkamista vuoden 2020 loppuun asti, jotta kokeiluista saatavat tulokset ja toimintamallit perustuisivat luotettaviin havaintoihin?

Helsingissä 20.6.2018

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Tarja Filatov /sd